Saturday, August 6, 2011

#068 | really?

Assalamualaikum and a very good day to all readers.


Gua ada terbaca artikel ini selepas selesai menunaikan kewajiban pada yang Esa. Gua saja jalan-jalan baca artikel dan gua jumpa yang ini. Starbuck Coffee is proven to be halal as mention by JAKIM. Yang gua sangsi, benda ni dah lama dah pun, ada yang cakap tak halal. Then, siapa-siapa especially Muslims yang pergi sana macam buat satu kesalahan. Gua bukan nak cakap apa, gua rasa macam tersepit di antara betul dan salah. Mana satu nak dengar, mana satu nak ikut, mana satu yang nak jadi panduan. 

Ini macam kes minuman Barbican tu. Kejap cakap halal. 2-3 hari lepas tu, haram pula. Then, halal balik. Gua pun naik pening juga lah sebab gua pernah minum. Gua minum sebab ada tanda halal, benda dah lama then baru diorang nak kaji, apa pasal macam tu? Patut sebelum masuk negara lagi, kena periksa ke-halal-an makanan dan minuman agar tidak menimbulkan syak wasangka. 

Halal atau tidak?

Gua hanya meluahkan apa yang gua rasa dan tidak ada niat untuk menunding jari kepada sesiapa. Jika sudah timbul rasa was-was, elok ditinggalkan.

Sekian.



2 comments:

barnstein said...

bkn barbucan da halal ke biL? kan aritu upm da wat research

mohdnabil said...

dah dah. masalahnya, sebelum tu menimbulka 1003 tanda tanya. susah ah kalau macam tu kan? haha.