Monday, May 30, 2011

#022 | mata menyepet.

Assalamualaikum and a very good day to all readers.

Pelikkan update blog di pagi hari di kala semua rakyat serta belia negara sedang nyenyak tidur dan ada juga yang berjaga untuk mendirikan solat sunat atau qiamullail. Aku, berjaga sebab tak boleh nak tidur. Sejak dua menjak tiga menjak empat menjak ini, pola tidur aku berubah secara drastik. Malam nak tidur susah, siang pula mau tidur. Dah macam satu superhero ni.

Malam berjaga, siang tutup mata.
Aku berusaha untuk melelapkan mata ini kembali. Macam-macam aku buat. Berbungkus dengan selimut, pusing sana, pusing tiga ratus enam puluh darjah, pasang lagu, pasang lampu tutup lampu. Mata aku tak mau juga tutup-tutup. So, komputer riba aku menjadi mangsa. Kadang-kala, fikiran aku melayang-layang ke mana pun aku tak tau. 

"Apa nak jadi masa besar nanti?"

"Apa aku nak buat dengan laptop aku ni?"

Boring, bosan. Tak tahu nak buat apa pagi buta ni. So, buka lah blog-blog yang ramai pembaca. Aku jumpa satu. Tajuk memang menarik. Aku memang tertarik dan terus membaca dengan bersungguh.


Kita diberikan nikmat Islam tetapi gagal untuk menikmati nikmat itu dengan sebetulnya. Insan yang lemah macam saya, banyak salah, macam-macam salah. Islam pada zaman Rasullulah S.A.W didapati dengan cara yang susah, memerlukan pengorbanan hidup tetapi pada zaman kini, kita dilahirkan terus jadi seorang muslim. Bertuah kita mendapat Islam. Persoalannya, Bertuahkah Islam mendapat kita? 

Aku harap ini dapat membuka mata kita sedikit sebanyak tentang agama kita ini. 

Sekian.

1 comment:

Anonymous said...

tu la hang msa dkt utm asyik stay up jer study...