Wednesday, June 15, 2011

#036 | humanity.

Assalamualaikum and a very good day to all readers.

Gua tadi baru tengok satu filem. Filem dah lama keluar, gua je baru terhegeh-hegeh nak tengok. Orang cakap filem ini best, rugi tak tengok.

Battle Los Angeles.

War against the machine. Ini bukan macam Transformer, robot lawan robot. Ini kita, manusia lawan robot. Trailer filem ini memang superb. Gua memang harap filem ini tidak hanya jauh rupa dari khabar. 


Filem ini. Battle Los Angeles. Gua memang respect lah kalau ada manusia macam ini. Storyline kemas, effect terbaik, robot-robot memang liat nak mampus, ada nilai, dan gua suka. 

Staff Sargent Micheal Nantz.

Dalam filem ini, gua nak tekankan humanity. Gua mungkin tidak tahu apa sebenarnya erti humanity tetapi, dalam erti kata gua, sifat ihsan terhadap manusia lain. Ini tidak ada pada binatang atau robot-robot sebab hanya manusia yang akan merasa benda ini. Ini berbeza dengan sifat kasih sayang yang semua benda hidup merasa. Lain pula dengan rasa cinta. 

Tanpa kita, tiadalah humanity. Tanpa rasa ihsan kepada manusia, tiadalah humanity. Kalau dah asyik nak perang, kolonisasi tempat manusia lain. tiadalah humanity. Kadang-kadang kita tidak pernah terfikir, "apa akan jadi kalau aku dekat tempat mereka?". Empathy kata orang yang berbahasa inggeris. Dalam Islam pun ditekankan hubungan antara manusia dan manusia. 

Gua harap nilai humanity ini masih ada dalam jiwa manusia even dunia kita ini sudah banyak berlaku pertumpahan darah.

Crime against Humanity.

Sekian.


No comments: